L'articolo di LiveAgent offre consigli su come iniziare un'email aziendale in modo professionale, incluso l'uso di saluti appropriati e l'introduzione chiara del motivo della scrittura. Fornisce modelli e suggerimenti per vari scenari di email.
Con oltre 300 miliardi di e-mail inviate e ricevute ogni giorno, l’e-mail è un mezzo essenziale di comunicazione. Capire come iniziare un’email aziendale in modo professionale – soprattutto quando si sta scrivendo a qualcuno che non si conosce – può essere una sfida per i marketer, i venditori e i rappresentanti del servizio clienti.
Infatti, il modo in cui inizi la tua email può fare la differenza tra il tuo destinatario che potrebbe chiudere subito l’email (e la cancella) o che potrebbe continua a leggerla. Il seguente articolo fornisce alcuni consigli su come iniziare un’email insieme ad alcuni dei più comuni saluti e inizi di email che puoi usare nella tua corrispondenza commerciale. Dalle e-mail di transizione a quelle di networking, avere a disposizione il modello giusto può essere una benedizione. Ci occupiamo anche di modelli finali per le e-mail aziendali.
Comincia con un saluto appropriato a seconda di quanto devi essere formale. Includi sempre il nome del destinatario (se lo conosci) per rendere il saluto più personale. Infine, ma non meno importante, controlla di aver scritto correttamente il nome del destinatario. Il nostro consiglio professionale? Copia e incolla il loro nome come visto nelle email precedenti, nelle firme email o nei siti web per assicurarti di non fare alcun errore di battitura.
Quando scrivi a qualcuno per la prima volta, presentati e includi una frase concisa sull’obiettivo della tua email. Questa frase può determinare se il destinatario leggerà la tua email o la ignorerà, quindi assicurati che il tuo scopo sia chiaro e convincente.
Se hai amici comuni, colleghi o conoscenti, menzionali perché questo può aumentare le tue possibilità di ottenere una risposta. Per esempio, potresti fare un sottile name drop come questo: “Ciao [nome], ho incontrato il nostro comune amico Richard (di [azienda]) durante il fine settimana e mi ha detto che hai bisogno di un nuovo strumento di help desk, dato che il tuo attuale fornitore non è più all’altezza…”
Se non scrivi al destinatario da molto tempo o se hai una relazione casuale con il destinatario, sarebbe appropriato includere una nota veloce e positiva come “Spero che tu stia bene”. Questo può dare il tono giusto per il resto della tua email.
In alternativa, se il destinatario ha condiviso alcuni aggiornamenti su LinkedIn o altri social media, sentitevi liberi di congratularvi con loro per i loro ultimi successi (sia personali che professionali). Potresti dire qualcosa come “Congratulazioni per la tua promozione” o “Congratulazioni, è emozionante vedere [l’azienda del destinatario] acquisire un cliente così importante come [azienda]”.
In base al contesto, puoi aggiungere una breve linea di “grazie” alla tua corrispondenza via e-mail. Per esempio, se il tuo prospect/cliente ti ha contattato con una richiesta, “Grazie per aver raggiunto” o “Grazie per aver contattato [Azienda]” è un must. Tuttavia, ogni volta che si inserisce una nota di ringraziamento, è importante renderla personalizzata, in quanto le note di ringraziamento standard (come quelle che trovi sopra) sono un po’ troppo generiche e possono risultare fredde o scontate.
Aggiungendo semplicemente un nome prima della tua linea di ringraziamento, il messaggio suonerà così più caldo e invitante. Ecco un esempio: “Emily, grazie mille per aver contattato [azienda] e per aver sollevato questo problema. Hai assolutamente ragione…”
“Ciao [nome]” è probabilmente il saluto via e-mail più comune e più usato nel mondo degli affari. Questo saluto è generalmente raccomandato per stili di comunicazione semi-formali e informali. Se vuoi essere leggermente più formale, ” Ciao “ può essere sostituito con ” Buongiorno “.
“Caro [nome]” è anche appropriato sia per comunicazioni formali che informali. Per tua comodità, abbiamo preparato un’intera lista di altri saluti generici che puoi scegliere quando inizi la tua email professionale. Controllali:
Dopo il saluto, puoi includere una breve frase di apertura per dare il via alla tua email. Tuttavia, è meglio evitare frasi come queste se stai scrivendo un’email formale o se stai scrivendo un’email a freddo ad un potenziale cliente, in quanto possono risultare troppo amichevoli. Dovresti anche fare attenzione al tono che usi, ad esempio, in una lettera di scuse di un’azienda. Ecco alcuni degli esempi più comuni di apertura delle e-mail:
Se non sei sicuro di cosa scrivere all’inizio della tua email di follow-up, considera di includere una delle seguenti frasi di apertura dell’email che possono rompere il ghiaccio:
Quando si risponde a un cliente o a un potenziale cliente, una breve linea di “Grazie” è appropriata in molti casi. Se non sei sicuro di come incorporare un “Grazie” o hai bisogno di più ispirazione, guarda alcune delle nostre alternative:
Quando si scrive un’email a freddo ad un potenziale cliente, il primo paragrafo determina se il tuo potenziale cliente troverà il tuo messaggio degno di essere letto, quindi è importante impressionarlo e distinguersi. Ecco alcuni esempi di ciò che puoi includere nel tuo paragrafo introduttivo:
“My name is [Name], and I am the marketing director for [Company]. [Mutual connection] recommended that I get in touch with you regarding …”
“My name is [Name], and I’ll keep this quick. I’m the founder of a software tool that helps businesses like yours achieve [specific goals] through [product benefits].”
“My name is [Name] and we work with companies like [Company 1], [Company 2], and [Company 3] to improve their [sales/ marketing efforts/ customer service, etc.].”
“[Name] from [Company] here. I saw you recently [visited our website/ downloaded a whitepaper, etc.]. I’ve worked with similar companies in [field/ industry] and I thought I’d reach out.”
“My name is [Name] and I’m with [Company]. We have recently launched a new solution that [what your solution does]. Based on your online profile [profile link], it appears that you might be the right person to talk about [problem solved by your product].”
Se vuoi saperne di più, controlla i modelli di email di vendita a freddo.
Seguire un potenziale cliente, specialmente se non ha risposto al tuo messaggio precedente, può essere difficile. Se questo è il caso, provate una di queste efficaci frasi di apertura per un’e-mail – potrebbero essere utili!
“I trust that you have had an opportunity to read my previous email and look at our website, so I figured it’d be worth checking in with you again.”
“I sent you an email a while ago about [Company] and how I think we could be a great fit for you and [Company]. Did you know that our clients report [a **% increase] in [sales] when they use our [software/ platform/ tool]?”
“I hope I’m not overstepping, but I see that you have read my previous email and visited our site (the wonders of modern technology). I think this will be a good time for us to take the conversation further. What do you think? Are you available for a quick call on [date and time]?”
“I know how busy you must be managing your team and helping them increase [job function]. I sent you some information about [Product] a while ago and I thought this might be a good time to give you a practical demonstration.”
“I’m writing to follow up on my email as I didn’t hear back from anyone on the team. As I stated in my previous message, I believe [Product] can greatly improve how you do [what your product helps with].”
Se vuoi saperne di più, controlla i modelli di email di follow-up per le vendite.
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Ogni volta che qualcuno compra il tuo prodotto o si iscrive al tuo servizio, dovresti ringraziarlo, o dargli il benvenuto nella ‘famiglia’ per assicurarti che la tua relazione sia partita alla grande. Il modo migliore per farlo è scrivere un’email di benvenuto che includa una nota di ringraziamento, una breve introduzione e qualsiasi informazione utile.
“Thank you for your recent purchase with us! I hope you’re enjoying your [product/ service].”
“Welcome to [Company]! We’re feeling pretty lucky that you chose us, and I just wanted to say thank you on behalf of our whole company.”
“I’m [Name], the founder of [Company] and I’d like to personally thank you for signing up for our service.”
“Welcome to [Product/ Company]. We’re thrilled to see you here! I’ll be your guide during this onboarding period, and my goal is to ensure you have a positive experience and get the most out of our [product/service].”
“Welcome to [Brand]! We’re excited to have you on board and we can’t wait for you to start using [product/ service] and seeing results.”
Sentiti libero di controllare altri modelli di email post-acquisto e i modelli per le email di benvenuto.
Quasi tutte le e-mail del servizio clienti dovrebbero iniziare con una nota di “Grazie“, sia che si tratti di rispondere a una semplice richiesta del servizio clienti o che si tratti di rispondere a un reclamo del cliente. Ecco come può essere:
“Thank you for contacting [Company]. My name is [Name] and it would be my pleasure to assist you with …”
“Thank you for writing to us today. I’d be happy to answer those questions for you …”
“Thank you for your inquiry about […]. I’m really sorry to hear that you can’t […] I’m escalating your issue so that someone can take a closer look at what’s going on right away.…”
“Thank you for writing in. This message is to confirm that we’ve received your request, and will be in touch within ** hours with a complete response.”
Se vuoi saperne di più, controlla i modelli del servizio clienti.
Quando rispondi a clienti arrabbiati o scontenti, assicurati di mostrare empatia e di inviare un’e-mail di scuse a nome della tua azienda. Ecco come fare:
“I’m so sorry that you had a negative experience with [product/ service/ company department]. I’ve looked into the issue, and it seems that [briefly explain the reason for their bad experience].”
“I am so sorry to hear that you have had such a poor experience with us. Although we strive for 100% customer satisfaction, it’s clear we’ve fallen short in this instance – and that’s unacceptable.”
“I am so sorry to hear that [a brief summary of their bad experience]. That should have never happened, and I completely understand how frustrating this must be for you.”
“Thank you for providing us this feedback. I realize how frustrating it must be to [details of the issue]. We obviously failed this time, and for that, we are very sorry.”
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hi everybody and welcome back to english. for professionals i'm derek and i'm here. with another short lesson for you busy. people in this business english emails. lesson i'm going to show you the. differences between formal. semi-formal and informal emails. [Music]. before we get started if you need. english for work and you're interested. in short lessons to help you with your. business english then subscribe to my. channel now hit the red button and don't. forget to click on the little bell that. way you'll be notified every time i. upload a new lesson and now. let's get started. we're going to do three things in this. lesson. first of all we'll talk about the. different kinds of people we write. emails to and we'll categorize them into. formal semi-formal and informal after. that i'll show you example emails in. each style and at the end of the lesson. i'll show you lots of extra example. phrases in each style. let's start with formal emails we. usually use a formal style when we write. to new customers suppliers and business. partners and also to people who are in. higher positions managers bosses and. directors. we usually use a semi-formal style with. colleagues we know but not very well and. also with existing customers suppliers. and business partners. we use an informal style when we write. to friends and family and also to. colleagues or business partners we know. very well and work with on a regular. basis. the most common style to use in business. is the semi-formal style but of course. there are exceptions. for example it's quite possible that we. could use an informal style to write to. a customer or a supplier but only if we. know that person very well and if we. have a good and long relationship with. them and one more thing the style you. use also depends on the culture in your. company as well as the business culture. in the countries you work within so you. need to be aware of those factors. and now it's time to look at some. examples we'll start with the formal. style and the email we're going to look. at is a follow-up email after a formal. business meeting with a potential new. business partner. we start with a formal greeting dear. miss amir. first of all i would like to thank you. for the productive meeting on monday it. was lovely to meet you and learn more. about your business here we have formal. phrases like i would like to and it was. lovely to meet you. as discussed in the meeting i am sending. you the additional information about. that you requested i have attached a. document with all of the details and. here we have more examples of very. formal phrases as discussed in the. meeting. that you requested and so on if you. require any further information please. do not hesitate to contact me again a. typical formal style. i look forward to our next meeting on. january 10th. best regards derek callum. i look forward to and best regards our. typical phrases we use to close a formal. email. so there we have the formal style now. let's compare that one to a semi-formal. version of the same kind of email. in this case it's a follow-up email. after a less formal meeting with a. potential new business partner and as. you'll see in a moment we're already. using first names. dear nidra first of all i just wanted to. say thanks for the productive meeting on. monday it was great to meet you and find. out more about your business so here you. can already see a big difference first. of all first names so imagine that first. meeting was less formal and by the end. of the meeting we were using first names. also in that first line we don't have. the i would like to we have i just. wanted to say. and also rather than saying it was. lovely to meet you and learn more about. your business we have the less formal it. was great to meet you and find out more. about your business. i've attached a document with the extra. information about. that you asked for here we see more. examples of a less formal style instead. of i have attached we use the short form. i've attached we don't use words like. additional information or that you. requested we use less formal style extra. information. that you asked for. and now let's look at the last part of. the email please let me know if you need. any more information looking forward to. our next meeting on january 10th regards. derek so again much less formal. please let me know instead of the very. formal please do not hesitate to contact. me if you need any more information. instead of if you require any further. information and also in the closing part. looking forward to instead of i look. forward to. and then we have regards which is. slightly less formal than best regards. so there we can see the differences. between the very formal and the. semi-formal. and as i said before the semi-formal is. the one we use most often in business. correspondence but of course as i said. earlier it always depends on who you're. writing to company culture the business. culture those are things you need to be. aware of. now let's take a look at the comparison. between the semi-formal and the informal. style. this time we have another follow-up. email but it's after a very informal. meeting with a colleague you know very. well. hi tom just a quick mail to say thanks. for the meeting on monday and to send on. that extra info you asked for. see attachment. the first difference we can see here is. in the greeting hi tom hi is less formal. than. deer and then also in the start of that. first sentence just a quick mail to say. this is a typical way to start an. informal email. when you're giving someone information. and then we also have phrases like to. send on that extra info very informal. let's continue if you need anything else. just get in touch so again very formal. expression here just get in touch. see you at the next meeting cheers derek. so typical way to end an informal email. see you at the next meeting. cheers cheers can mean goodbye it can. also mean thank you this is just one. possibility if you want to see more ways. to end an informal email check out my. other lesson. 17 ways to end an email. now it's time for the last part of the. lesson where i show you more examples of. typical email phrases for formal. semi-formal and informal emails. let's start with friendly openings it's. often a good idea to use one of these. after you're greeting and before you say. why you are writing. i hope everything is going well. semi-formal. i hope all's well. and in the informal version. hope all's well or nothing we don't. always need to include a friendly. opening especially to people who we are. writing to on a daily basis or who we. write to. very often. and now an example for saying why you. are writing. i am writing to update you on. semi-formal i just wanted to update you. on. and in the informal version. just wanted to keep you in the loop on. keep you in the loop is a very informal. phrase which means to keep somebody. informed about the latest information. about something. requests. formal style. would it be possible too. semi-formal. is there any chance you can. and the informal can you. making arrangements. i was wondering if you would be. available for a meeting next. semi-formal would you be available for a. meeting next. and informal. can we meet next. confirming arrangements i would like to. confirm our meeting. just want to confirm our meeting. i'll be there. giving information i am afraid i will. not be able to. i'm afraid i won't be able to. and sorry but i won't make it to. and one more example closing line. referring to next contact. i look forward to hearing from you soon. looking forward to hearing from you soon. and. talk to you soon. so that brings us to the end of another. short lesson i hope you liked it and i. hope you found it helpful don't forget. to check out all of my other email. lessons here on youtube. i'll leave a link in the description if. you did like the lesson hit the like. button and share with your friends and. colleagues subscribe to my channel if. you haven't done that and don't forget. to join my email list every two weeks i. send out my free vocabulary email with. additional business english words in the. news and everyday english for you to. learn the link is also in the. description below thanks a lot for. watching and talk to you soon.
L’inizio della tua email aziendale (il saluto, la linea di apertura e la prima frase) è la prima cosa che il destinatario vede quando apre la tua email. Iniziando la tua email in modo professionale, è più probabile che tu crei un’impressione positiva su di loro. Il saluto che usi e le prime frasi che scegli per l’inizio delle tue email professionali dipenderanno dal tuo pubblico e dal contesto della tua comunicazione. Usa i saluti e le frasi di apertura che trovi sopra come suggerimenti ogni volta che non sei sicuro di come iniziare la tua prossima e-mail a un cliente o una prospettiva fredda.
Ricordati di ricontrollare le tue email per qualsiasi errore ortografico o grammaticale, e assicurati di scrivere sempre correttamente il nome del destinatario. Il nostro ultimo consiglio è di essere conciso e cordiali, perché nessuno vuole leggere delle email lunghe e sgarbate. Arriva velocemente al punto usando il giusto tono di voce, e sei a cavallo.
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Iniziando la tua e-mail in modo professionale, è più probabile che creerai una prima impressione positiva sul destinatario. Quando si scrive a qualcuno per la prima volta, la prima impressione è fondamentale perché può incoraggiare il pubblico non solo a leggere il messaggio, ma anche a rispondere.
“Ciao [Nickname]” e “Ehi [Nome]!” sono troppo informali e dovrebbero essere usati solo se vi siete scambiati email prima e avete un buon rapporto con il destinatario. D’altra parte, “A chi di dovere” e “Gentile signore o signora” sono considerati troppo formali e un po’ datati, quindi dovrebbero essere usati solo nelle comunicazioni ufficiali o quando non si conoscono i nomi esatti delle persone a cui si sta scrivendo”.
Iniziare un’email in modo informale e personalizzato è generalmente più coinvolgente, tuttavia, scrivere in uno stile troppo informale e rilassato può effettivamente scoraggiare il tuo pubblico. Se non sei sicuro di quale tono adottare, la tua scommessa più sicura è quella di essere un po’ più formale piuttosto che troppo disinvolto e amichevole. Se necessario puoi sempre aggiustare il tuo tono in base alla risposta che riceverai dal tuo destinatario.
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Andrej Saxon | LiveAgent support team