Impara a gestire clienti arrabbiati con modelli di risposta professionali via email o social media. Rispondi prontamente, scusati, offri spiegazioni e incentivi per mantenere la loro fedeltà e prevenire la perdita di profitti.
Ogni azienda ha a che fare con clienti arrabbiati e che si lamentano ogni tanto. Qualunque sia la ragione dell’insoddisfazione del cliente, una risposta adeguata e tempestiva può fare la differenza tra mantenere fedele un cliente frustrato o perdere completamente la propria attività. Considerando che il 95% dei clienti insoddisfatti tende a condividere brutte esperienze con gli altri – personalmente o attraverso i social media/siti di recensioni, sapere come trattare un cliente arrabbiato e come rispondere in modo professionale è un must-have per chiunque lavori su posizioni rivolte al cliente.
Quando si risponde a un’e-mail di un cliente arrabbiato, ci sono alcuni punti chiave da ricordare e includere nel messaggio:
Scrivere una lettera di scuse non è un compito facile. Per gestire senza problemi le frustrazioni e i reclami dei clienti, puoi utilizzare i seguenti modelli di risposta via e-mail per alcuni dei problemi più comuni che possono verificarsi. Non dimenticarti di personalizzare il messaggio. L’invio di un’e-mail generica a un cliente insoddisfatto non aiuterà il tuo caso. L’uso di modelli di risposta al feedback negativo appropriati e personalizzati può aiutare ad ammorbidire una situazione difficile.
[Music]. dealing with an upset customer may be. the most difficult aspect of customer. service. hi this is jason how can i help you this. afternoon. you tell me i'm looking at my new. statement and i see that you people have. charged me again for the same fees i've. been calling about for months now i'm. sick and tired of being told that it's. handled when pretty clearly it's not. that's not easy to even listen to. so how do you respond to it in a way. that will help. first remember that the customer isn't. upset with you they're upset with the. situation don't take it personally. then remind yourself that angry. customers often struggle to be objective. so before trying to resolve the problem. it's important to diffuse the customer's. frustration. so how do you do that. start by allowing the customer to vent. it isn't easy and it's really pretty but. try not to interrupt or contradict the. customer even if you believe they're. wrong. confrontation will lead to escalation. and the goal is to calm the customer. down so you can look for a solution. i'm so sorry to hear that let me take a. look at your account and find out what's. going on. can you remind me when this started. fine the first fee showed up three. months ago if you can't fix this i'm. going to close the account. i completely understand your frustration. let me see what i can do to help get. this taken care of for you right now. listening and responding with empathy. helps diffuse the customer's frustration. this is one of the quickest ways to. de-escalate tension. listening with an open mind and. expressing your understanding lets your. customer know that you acknowledge their. problem. respond with your positive intent to. take action to resolve the problem as. best you can. keep your focus on the customer and. follow through on your desire to help. them. i'm glad i was able to get that issue. taken care of it may take up to 24 hours. for your account to show the changes but. you shouldn't see any more of these fees. in the future. thanks for working with me to figure it. out i want to apologize again for the. inconvenience. thanks jason i appreciate your help. by removing the focus from yourself and. staying focused on understanding and. resolving the customer's problem it's. easier to stay detached and not get. wrapped up in an emotional outburst. maintaining an attitude of caring and. concern helps to defuse customer. frustration. allow them to vent as needed listen and. respond with empathy. you'll never be able to work in customer. service without running into angry. frustrated customers once in a while but. there are ways you can ease the tension. and allow you both to work toward an. acceptable solution.
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Puoi cercare di calmare il cliente e fargli delle domande sul problema per diagnosticarlo e cercare di risolverlo. Non c’è nulla di male nell’essere gentili con il cliente.
Non criticare, biasimare o lamentarti. Non discutere, affermare l’ovvio o cercare di correggere i fatti. Non usare il sarcasmo. Non dare per scontato che il reclamo del cliente sia basato sui fatti.
Per capire quando un cliente è arrabbiato basta osservare questi cinque segnali rivelatori:1. Usano un linguaggio scurrile (parolacce).2. Sono sarcastici.3. Usano un linguaggio accusatorio.4. Sono conflittuali.5. Utilizzano frasi brevi e spezzettate.
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Andrej Saxon | LiveAgent support team